Afvallen, hoe doe je dat?

Door de huidige maatschappij staat alles in het teken om zo slank mogelijk te zijn, zo mooi mogelijk te zijn. Als je ”lelijk” bent dan hoor je niet bij de elite die er wel ”mooi” uit zien. Hieronder ga ik een aantal stappen neerzetten die u kunnen helpen met afvallen en dat ook nog is op een gezonde manier!

Tip 1: Meet je gewicht, BMI en omtrek

Het gewicht meten kan iedereen. Wat mij bekend is, is dat iedereen een weegschaal thuis heeft staan, dus je gewicht BMI-schaalopmeten is niet zo moeilijk. Daarna kom het BMI (Body Mass Index), het klinkt heel moeilijk maar het is eigenlijk heel simpel: gewicht (in KG) / Lengte (in m²) = BMI. Je middelomtrek opmeten is het makkelijkste om met een meetlint rond je middel en over de navel op te meten.

 

Tip 2: Ga afvallen als je er zelf ook daadwerkelijk klaar voor bent

Soms is het beter om niet te beginnen met afvallen. Als je ouder bent dan 70 jaar is het niet verstandig om af te vallen. Ook is het niet verstandig als je bijvoorbeeld zwanger bent of als je borstvoeding geeft. Als je verdrietig bent of simpelweg niet lekker in je vel zit kan je ook beter niet afvallen. Neem altijd contact op met een diëtist als je wil gaan beginnen met afvallen. Diëtisten kunnen je begeleiden in het proces dat je gaat volgen om af te vallen en ook begeleiden in moeilijke tijden of de opbouw.

 

Tip 3: Stel je streefgewicht vast

StreefgewichtKies een realistisch streefgewicht, als je 40 bent en je weegt 100 kilo moet je natuurlijk niet het gewicht kiezen als toen je 20 was. Dit gewicht is niet haalbaar op een gezonde wijze en als je wel dat gewicht eenmaal bereikt heb is een bezoekje aan de dokter aangeraden. Het is niet gezond om in een korte tijd enorm veel gewicht af te vallen. Probeer geleidelijk aan af te vallen, een halve tot een hele kilo per week is meer dan genoeg. Als je meer afvalt dan een halve tot een hele kilo kan dit negatieve gevolgen hebben voor de gezondheid van het lichaam.

Tip 4: Stel voornemens vast en hou je daaraan

Goede voornemens kunnen zijn minder snoepen, minder chips en dergelijke in huis halen. Hou je ook daadwerkelijk aan je doel! Als je minder snoep etc. in huis haalt, wordt de verleiding ook een stuk minder. Je kent jezelf het beste dus maak ook een plan dat daarop is afgestemd. Bedenk waar je sterke kanten liggen en bedenk ook waar je zwakke punten liggen. Pas dus extra op bij de punten waarvan je weet dat je daar slecht in bent.

Tip 5: Maak als het nodig is gebruik van professionele begeleiding

Professionele dietistDiëtisten en gewichtsconsulenten zijn er niet voor niks! Deze mensen zijn erin gespecialiseerd om je te helpen met het veranderen van je leefstijl. Deze diëtisten denken mee aan noodzakelijke aanpassingen in je voeding die aansluiten bij jouw wensen en voorkeuren. Diëtisten kunnen je daarnaast helpen bij de mogelijke gevolgen van overgewicht. Als je diabetes type 2 hebt of een te hoge bloeddruk kun je geen normaal dieet volgen.

Ook als jij jezelf niet bewust bent van bepaalde gewoontes omdat iedereen in je leefomgeving er net zo hard aan mee doet als jij zelf, of als je gepusht wordt om sommige producten te kopen en je hebt dit zelf niet door dan kan een diëtist je helpen om dit in kaart te brengen. Vaak heb je gewoontes waarvan je het niet eens wist dat jij ze deed of onbewust het toch goed gekeurd heb. Ook is het handig als je tijdens het sporten een dieet wilt gebruiken, om van tevoren naar een diëtist gaat om zijn/haar advies te vragen i.p.v de sportschool instructeur. Zij kan jou op weg helpen met bijvoorbeeld een koolhydraatarm dieet.

Tip 6: Vraag steun bij familie en vrienden

Familie en vriendenUit eten gaan is hartstikke leuk en gezellig maar het maakt het dieet wel een stuk lastiger. Ook als je op een verjaardag kom is een taartje afslaan hartstikke lastig. Meld bij je familie, vrienden etc. dat je een dieet aan het volgen bent en daardoor sommige dingen links moet laten liggen. Deze mensen zullen je altijd steunen, door dik en dun. Ze houden rekening met je en zullen je begrijpen. Als je toch iets aangeboden krijg, moet je gewoon nee zeggen. Jij neemt beslissingen en daar moet je je ook aan houden. Jij bepaalt zelf wat je wel eet, en wat je niet eet uiteraard.

Als er bijvoorbeeld een programma is waarbij je moet Samen hardlopensporten en je hebt moeite om jezelf daartoe te zetten, spreek af met een broer, zus, vriend, vriendin of collega van je. Vaak willen zij helpen. Neem niet die ene collega die vijf tot zes dagen per week naar de sportschool gaat, dat is juist demotiverend. Het kan handig zijn dat die gene jou zo nu en dan helpt met bepaalde oefeningen maar je moet niet met hem/haar gaan sporten. Overigens geldt dit niet alleen voor collega’s natuurlijk maar ook voor vrienden, kennissen of familieleden die zo vaak naar de sportschool gaan.

Tip 7: neem je huidige eetpatroon onder de loep

Schijf van VijfHeb je een eetpatroon waarvan jij zelf weet dat het niet goed is? Eet je onregelmatig of eet je juist regelmatig, maar eet je bij jouw middagontbijt twee gevulde koeken? dan draagt dit niet positief bij. Om een gezond gewicht te halen moet je een passend eetpatroon hebben. Haal alle ongezonde eetgewoontes uit je ”systeem.” Probeer gezonde eetgewoontes in je systeem te krijgen, zo krijg je vanzelf een gezonde leefstijl. Bij verschillende voedingscentra heb je een programma waarin je kan invullen wat je elke dag eet en daarin komt uit wat er juist zo ongezond is aan je eetpatroon en krijg je een redelijk passend advies wat je allemaal kan veranderen aan je eetpatroon.

 

 

 

 

Last but not least, tip 8: laat de auto zoveel mogelijk staan

Veel gebruiken van de auto vermindert de lihamelijke activiteit waardoor afvallen moeilijker is. Toch met de auto op pad? kijk dan op WWW.onderdelenwebshop24.nl