Gezonde snacks voor volwassenen

Snacks hoeveel niet altijd ongezond te zijn. Er zijn veel gezonde vervangers voor de ongezonde snacks. Door gezond te snacken kun je meer nutriënten binnenkrijgen zodat je gezonder eet en meer energie hebt. Gezonde snacks kunnen ervoor zorgen dat het bloedsuikergehalte gedurende de dag op een goed niveau blijft. Als je bijvoorbeeld tussen twee maaltijden inzit daalt het bloedsuikergehalte. Een gezonde snack kan het niveau dan weer op een goed peil brengen. Dit voorkomt dat je veel honger krijgt tussen de maaltijden door. Als je echter geen honger hebt tussen de maaltijden door dan is het niet nodig om een snack te eten.

Stappen die je kunt nemen

  • Niet meer dan drie snacks per dag
  • Drink een shake tussendoor
  • Houdt gezonde snacks bij de hand zoals: – Volkorencrackers – Groenten en fruit – Yoghurt of kwark met fruit
  • Koop snacks in kleinere verpakkingen en niet in grote hoeveelheden
  • Eet rustig en langzaam
  • Bewaar snack die ongezond zijn voor de incidentele keren dat je iets te vieren hebt.
  • Drink veel water en verminder het drinken van limonade en sapjes
  • Ga iets anders doen als je trek hebt
  • Wees bewust van wat je eet en houdt je gedachten erbij

 

Wat zit in snacks?
De voedingsstoffen in snacks kunnen opgedeeld worden in koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines, mineralen en water. Van deze voedingsstoffen leveren alleen koolhydraten, eiwitten en vetten energie. Deze voedingsstoffen worden macronutriënten genoemd. Vitamines en mineralen worden in kleine hoeveelheden gebruikt waardoor deze micronutriënten worden genoemd. Water, vitamines en mineralen leveren geen energie maar zijn wel essentieel voor het lichaam om de calorieën uit de macronutriënten te gebruiken.