Vitamine C

Vitamine CVitamine C of ascorbinezuur is een van de bekendste vitamines. De vitamine heeft een functie als anti-oxidant voor je lichaam en is nodig voor de vorming van bindweefsel, opname van ijzer en het in stand houden van weerstand. ┬áVitamine C zit in fruit, groentes en aardappelen. In veel koolsoorten, citrusvruchten, kiwi’s, bessen en aardbeien zit de vitamine. Om zoveel mogelijk vitamine C te behouden in het eten is het belangrijk om het eten te koken in zo min mogelijk water en niet langer dan dat nodig is.

Gezondheidseffecten

Bij een langdurig tekort aan vitamine C kan er een verminderde weerstand ontstaan. Ook is er een tragere wondgenezing bij een tekort aan vitamine C en uiteindelijk kan er scheurbuik ontstaan. De verschijnselen zijn o.a tandvleesbloedingen, onderhuidse- en inwendige bloedingen.

Een overschot aan vitamine C kan schadelijk zijn. Een overschot kan worden uitgeplast, maar meer dan 2 gram vitamine C per dag kan leiden tot darmklachten of diarree en een verhoogde uitscheiding aan oxaalzuur in de urine. In het verleden werd er gedacht dat het risico op vorming van nierstenen groter was door die oxaalzuur, maar dat is nooit echt bewezen. Wat wel bewezen is, is dat nierstenen voornamelijk uit oxalaten bestaan.

Bereiden

Vitamine C is oplosbaar in water, vanwege die reden moeten groentes met zo min mogelijk water worden gekookt en ook niet te lang. Ook mogen de stukken die je gaat koken niet te klein gesneden zijn. Vitamine C is ook heel gevoelig voor verhitting en zonlicht, dus probeer dat ook zo min mogelijk te voorkomen. Verder is blootstelling aan lucht van voorgesneden producten, gepureerde of van uitgeperste producten ook schadelijk voor de vitamine. In een zuur, zoals sinaasappelsap, kan vitamine C wel relatief intact blijven.

Naam

Vitamine C wordt ook wel ascorbinezuur genoemd. Op etiketten wordt vitamine C als E-300 of als E-301 wanneer het als additief is toegevoegd voor de conservering.